Co to azot?

Gazem bez smaku, niepalnym, wolnym od wilgoci, mało aktywnym chemicznie. W związku ze swymi specyficznymi właściwościami chemicznymi naukowcy z laboratoriów producentów ogumienia sprawdzali, jak zachowuje się napompowana nim opona.

Pompowanie azotem bo…

Ciśnienie dłużej

Próby dowiodły, że ciśnienie w oponach wypełnionych tylko sprężonym azotem utrzymuje się nawet kilkukrotnie dłużej niż gdybyśmy wypełnili je zwykłym powietrzem.

Opona dłużej

Jest to istotne, ponieważ ciśnienie mniejsze o zaledwie 0,2 bara od zalecanego w konkretnym pojeździe, skraca żywotność opony o około 10 procent, natomiast niższe o 0,6 bara może sprawić, że na danej oponie przejeździmy aż o połowę mniej kilometrów.

Paliwo mniej

Poza tym, podczas eksploatacji w wysokich temperaturach opona nie flaczeje, zmniejsza się również ryzyko jej wystrzału. A dzięki utrzymywaniu stałego ciśnienia w oponie (zmniejszone opory tarcia) spada zużycie paliwa.

Felgi lepiej

Następnym wielkim plusem pompowania azotem jest jego pozytywy wpływ na stan techniczny felg samochodowych, w szczególności stalowych – azot nie wchodzi w reakcję z metalem i nie zawiera pary wodnej, która może dostawać się do wnętrza opony podczas pompowania powietrzem. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko wystąpienia „rudej” na obręczy.

I zawsze można wrócić

A w razie potrzeby czy awarii zawsze możemy dopompować koło powietrzem. Wprowadzenie powietrza do opony zmniejszy oczywiście zalety azotu w oponie, jednak nic złego się nie stanie.

Kto zaczął?

Pionierami zastosowania azotu do pompowania opon były pojazdy wykorzystywane w przemyśle wydobywczym, lotniczym, transporcie towarów niebezpiecznych np. łatwopalnych. Azot od dawna wypełnia opony kół w autach Formuły 1.

A szewc w jakich butach chodzi?

W moich oponach jest również…:)
s